نحوه ارزیابی کیفیت بک لینک

چاپ

از روز اول، بک لینک ها بخشی جدایی ناپذیر از بهینه سازی وب سایت ها و صفحات وب برای موتورهای جستجو بوده اند. در واقع، دنبال کردن پیوندها به صفحات وب یکی از عوامل اصلی در صعود گوگل به صدر فهرست جستجو بود. در سال‌های پس از آن، لینک‌ها و ارزش ارسال شده توسط لینک‌ها از یک صفحه به صفحه دیگر به مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی سئوی خارج از صفحه تبدیل شده‌اند.

نحوه تأثیرگذاری پیوندها در رتبه بندی نیز در طول زمان تکامل یافته است. قبلاً، داشتن تعداد زیادی پیوند که به یک صفحه اشاره می‌کردند، برای رتبه‌بندی آن در بالای SERP ها کافی بود. با این حال، به لطف به‌روزرسانی‌های گوگل، که عموماً (اما نه همیشه) به عنوان الگوریتم پنگوئن شناخته می‌شوند، تأکید بر بک لینک‌ها از کمیت به کیفیت تغییر کرده است.

در این پست، شما را در فرآیند ارزیابی کیفیت و ارزش بک لینک به سئوی خود راهنمایی می کنیم. پوشش خواهیم داد:


کیفیت بک لینک چیست؟


در بهینه سازی موتورهای جستجو، یک بک لینک با کیفیت به یک بک لینک dofollow در متن بدنه یک صفحه در یک وب سایت با کیفیت بالا اشاره دارد که به موضوع شما مرتبط است و به صفحه ای در وب سایت شما اشاره می کند. باکیفیت ترین بک لینک ها از کلمات کلیدی مرتبط در متن لنگر لینک ها استفاده می کنند.

البته به خاطر داشته باشید که کیفیت بک لینک در یک طیف ارزیابی می شود، نه باینری. بنابراین یک لینک می تواند بدون داشتن همه آن کیفیت ها با کیفیت باشد. در واقع، بسیار نادر است که سایت شما پیوندی داشته باشد که بیش از چند معیار را برآورده کند.

چرا کیفیت مهم است؟


کیفیت پیوند مهم است زیرا تعیین می کند چه مقدار از آب پیوند به صفحه شما ارسال می شود.

در روزهای اولیه، زمانی که گوگل سعی می کرد بهترین صفحات را برای نمایش در نتایج جستجو تعیین کند، نگاه کردن به تعداد لینک هایی که به یک صفحه اشاره می کردند بسیار مفید بود. با این حال، استفاده از تعداد پیوندها، این سیستم را در برابر دستکاری کمتر از سئوکاران دقیق آسیب پذیر کرد.

به منظور رتبه بندی صفحات خود، صاحبان وب سایت از تعدادی تکنیک برای افزایش مصنوعی تعداد لینک های خود استفاده می کنند. این " طرحهای پیوند " عبارت بودند از:


برای جلوگیری از این دستکاری، گوگل به‌روزرسانی پنگوئن خود را برای جریمه کردن سایت‌هایی که تشخیص داد از طرح‌های پیوند استفاده می‌کنند، معرفی کرد. الگوریتم پنگوئن طرح های پیوند را مجازات می کند و پیوندهای با کیفیت پایین را بی ارزش می کند.

بنابراین، در حالی که بک لینک ها هنوز بسیار مهم هستند (احتمالاً یکی از 3 فاکتور برتر رتبه بندی)، اکنون قطعاً تمرکز بر کیفیت بر کمیت است.
 

چه چیزی یک لینک را با کیفیت می کند؟


کیفیت بک لینک باید هم در سطح فردی و هم به عنوان بخشی از نمایه بک لینک کلی سایت شما ارزیابی شود.

5 معیار برای ارزیابی بک لینک و/یا پروفایل لینک وجود دارد:


متأسفانه، هیچ قانون سخت و سریعی در مورد اینکه چگونه باید هر پیوند را بر اساس آن معیارها ارزیابی کنید، وجود ندارد. در عوض، باید کیفیت هر لینک را به صورت جداگانه و در چارچوب نمایه لینک کلی سایت خود بررسی کنید.

ارتباط متن لنگر


Anchor text به متن قابل کلیک یک پیوند اشاره دارد - معمولاً آبی و زیرخط دار است. هنگامی که گوگل یک صفحه وب را می خزد و پیوندی را پیدا می کند، از متن لنگر به عنوان راهی برای تعیین اینکه چگونه و آیا URL مقصد به صفحه پیوند مرتبط است استفاده می کند.

به صورت فردی، پیوند ایده‌آل از انکر تکست استفاده می‌کند که از کلمه کلیدی هدف صفحه به روشی طبیعی و مرتبط با صفحه پیوند استفاده می‌کند. بنابراین اگر مقاله ای در مورد باغبانی وجود داشته باشد که به صفحه ای که ماله می فروشد پیوند دهد، یک متن لنگر ایده آل می تواند شامل کلمه "ماله"، "بیل"، "بیل"، "ابزار باغبانی" یا چیزی در این راستا باشد.

انکر تکست نیز باید با محتوای صفحه پیوند مرتبط باشد. پیوندی به صفحه ماله باغ ما با استفاده از "بیل" به عنوان متن لنگر بسیار مرتبط با آن صفحه است. اما اگر صفحه پیوند دهنده مربوط به بلندگوها باشد، این یک بک لینک با کیفیت پایین است.

این معمولاً در صفحات مشکوک در مورد قمار یا داروهای تجویزی کمتر از حد مجاز اتفاق می افتد.

در حالی که بک لینک هایی که از متن لنگر غنی از کلمه کلیدی استفاده می کنند، برخی از با ارزش ترین لینک های شما خواهند بود، داشتن یک نمایه لینک با چیزی جز متن لنگر کلمه کلیدی احتمالاً بیشتر از کمک به شما آسیب می زند .

نمایه پیوندی که چیزی جز آن نوع پیوندها نداشته باشد غیرطبیعی به نظر می رسد. مثل اینکه سعی می کنید الگوریتم رتبه بندی گوگل را بازی کنید. در حالت ایده آل، وب سایت شما دارای ترکیبی از متن های لنگر است که شامل موارد زیر است:


سایت هایی که برای مدتی در دسترس بوده اند، به طور طبیعی پیوندهایی با طیف گسترده ای از متن های لنگر به دست می آورند.

هنگام بررسی کیفیت مجموعه پیوندهای کلی خود، به خصوص کسانی که از متن لنگر و متن اطراف پیوندها استفاده می کنند، دقت کنید. خدمات سئوی Blackhat و تلاش‌های منفی سئو اغلب تلاش‌های لینک‌سازی آن‌ها را خودکار می‌کنند، که منجر به صدها یا هزاران (یا بیشتر!) پیوند با متن لنگر یکسان و متن اطراف می‌شود.

به اسپم نظرات وبلاگ فکر کنید.

ارتباط و کیفیت صفحه و دامنه


ما به طور خلاصه در بخش مربوط به متن لنگر توضیح دادیم، اما ارتباط کلی صفحه نیز در تعیین کیفیت لینک بسیار مهم است. پیوندهایی از صفحات با کیفیت بالا با محتوای مرتبط با صفحه شما نسبت به پیوندی از یک صفحه نامربوط و/یا با کیفیت پایین تر، آب پیوند بسیار بیشتری را منتقل می کنند.

اینکه چگونه آن صفحه در دامنه کلی قرار می گیرد نیز در میزان آب پیوندی که از طریق بک لینک ها عبور می کند، نقش دارد. صفحات یتیم (آنهایی که هیچ پیوند داخلی به آنها اشاره نمی کند) به اندازه صفحات غیر یتیم ارزشمند نخواهند بود زیرا هیچ یک از ارزش انباشته دامنه را پاس نمی کنند.

متأسفانه، تصمیم گیری در مورد «کیفیت» بودن یا نبودن یک صفحه پیوند یا دامنه می تواند ذهنی باشد. ابزارهای زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید - Moz، Ahrefs، Majestic - یا می توانید خودتان این کار را انجام دهید.

برای ارزیابی کیفیت صفحه یا دامنه، این سوالات را از خود بپرسید:

لینک مکان


هر پیوند در یک صفحه بخشی از پیوند آن صفحه را توزیع می کند، اما همه پیوندهای یک صفحه مقدار یکسانی را ارسال نمی کنند. جایی که پیوند در یک صفحه ظاهر می شود، تأثیر زیادی بر ارزش آن برای اهداف سئوی شما دارد.

یک صفحه وب پایه دارای 5 بخش است:


هر یک از این بخش‌ها می‌توانند، و اغلب، حاوی پیوندهای خارجی باشند که آب پیوند را به صفحه مقصد خود ارسال می‌کنند. با این حال، تنها پیوندهایی که در محتوای بدنه یک صفحه ظاهر می‌شوند باید برای سئوی شما ارزشمند تلقی شوند و از تغییرات در الگوریتم‌های گوگل در امان باشند.

محل قرارگیری یک پیوند در محتوای بدن نیز عامل مهمی در میزان آب پیوند آن خواهد بود. هر چه یک لینک بالاتر از صفحه نمایش داده شود، اهمیت آن برای محتوای صفحه بیشتر و برای خواننده ارزشمندتر است. بنابراین، آن لینک‌ها ارزش بیشتری نسبت به پیوندهایی که در مقاله پایین‌تر وجود دارند، خواهند داشت.

موقعیت یک لینک در رابطه با لینک های دیگر نیز بر ارزش آن برای سئوی شما تأثیر می گذارد.

مقدار آب پیوند ارسال شده توسط یک پیوند برابر است با کل آب پیوند یک صفحه تقسیم بر تعداد کل پیوندهای یک صفحه. از جمله تمام پیوندهای نوفالو (یاد بگیرید که چگونه پیوندهای نوفالو بر جریان پیوند جویس تأثیر می گذارد ).

بنابراین، یک صفحه با تعداد زیادی لینک، بدیهی است که ارزش کمتری نسبت به لینکی در صفحه‌ای با لینک‌های کمتر دارد. بنابراین، از نظر تئوری، یک پیوند در پاراگراف اول یک صفحه می تواند ارزش کمتری نسبت به پیوندی در پایین صفحه ای داشته باشد که لینک های بسیار کمتری دارد.

به علاوه، صفحه ای با تعداد زیادی لینک خارجی (به طور کلی 200 یا بیشتر) می تواند مانند صفحه ای باشد که صرفاً برای فروش بک لینک وجود دارد، که بیشتر از اینکه برای سئو مفید باشد ضرر خواهد داشت.

در نهایت، پیوندهایی که اطراف پیوند به صفحه شما ظاهر می شوند نیز بر ارزش سئو آن تأثیر می گذارند. تصور کنید صفحه‌ای به صفحه شما در فهرستی پیوند می‌خورد که شامل پیوندهایی به ویکی‌پدیا، کتابخانه کنگره و سی‌ان‌ان نیز می‌شود. ارزش آن بیشتر از پیوندی است که در کنار سایت‌های با کیفیت پایین‌تر ظاهر می‌شود.

ترافیک


این موضوعی است که هنگام ارزیابی ارزش سئوی لینک ها فراموش می شود، اما به یاد داشته باشید که بک لینک ها همچنین ترافیک ارجاعی را به وب سایت شما ارسال می کنند.

این به سئوی شما خیلی سود نمی رساند، اما همچنان به عملکرد کلی بازاریابی شما کمک می کند.

ساخت بک لینک با کیفیت


دو راه برای ساخت بک لینک با کیفیت وجود دارد:

از هر روشی که استفاده می کنید، کسب بک لینک های با کیفیت مستلزم ایجاد محتوای مفید و باکیفیت است تا افراد بتوانند به آن لینک دهند.

درباره ساخت بک لینک با کیفیت بالا بیشتر بیاموزید .

مراحل بعدی و منابع اضافی


مرحله بعدی انجام کاری است که به عنوان ممیزی پیوند شناخته می شود . ممیزی لینک فرآیند جمع آوری داده ها در مورد بک لینک های سایت شما و ارزیابی کیفیت آنها است.